close button

دانلود مقاله رایگان فارسی

فرمت word : دانلود پروژه رشته روانشناسی درباره خشم – قسمت سوم

Posted OnDecember 8, 2015 13:50

Categoriesروانشناسی و علوم تربیتی

Tags, , ,

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نتیجه‌گیری:
خشم را بجای انکار و سرکوب بایستی پذیرفت و ابراز نمود. ابرازی سازنده که در آن هدف نه تخریف دیگری بلکه اظهار و رفع آسیب‌های عاطفی می باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

تهیه و تنظیم از دانیال خرسند

خشم زهرآگين می باشد

فشار خون بالا، كاهش ميزان قند خود، سردردها، ميگـرن ها، اخـتلالات روانـي و حـتـي برخي از مرگ و ميرها جزء اثرات جانبي عصبانيت مزمن بشمار ميـرورنـد. بـراي سالهاي متوالي تحقيقات و بررسيهاي زيادي روي هزاران فرد داوطلب عصباني انجام پـذيـرفـت تا دانشمـندان تـوانـستند الـگوي جـامعي بـراي ارتباط عصبانيت و سلامتي بشر بدست آوردند.

اين تحقيقات اثرات خشـم بر شـرايط باليني و حياتي بشر را تا مشخص نموده می باشد. بطور متوسط افرادي كـه در سراسر زندگي خود عصباني بوده اند، 10 سال كمتر از افراد ديگري كه خشم و استرس خود را كنترل نموده اند، عمر كرده اند.

خشمي كه بر اثر استرس و تفكرات منـفـي حـادث مـي گـردد، مـوجـب كـاهـش سـطـح سروتونين مغز شده و عواقب زير را به دنبال خواهد داشت:

  • رفتار پرخاشگرانه عمومي را افزايش ميدهد.
  • باعث افزايـش فـعـالـيـت سيـستم عصبي سمپاتيك از قبيل تنفس و ضربان قلب ميگردد.
  • باعث كاهش فعاليت سيستم عصبي پاراسمپاتيك از قبيل هماهنگي و تـمـركـز ميگردد.
  • تاثيرات لذت بخش نيكوتين و سيگار را افزايش داده و منجر به افزايش عـادات بـد خواهد گردید.
  • باعث پرخوري و افزايش وزن مي گردد.
  • مصرف الكل را افزايش ميدهد.

 

 

روش ابراز خشم شما چیست؟
آیا شما میدانید که شیوه ابراز خشمتان چیست؟ اگر نمیدانید، ممکن می باشد دلیل مشکلاتی که در خانه، محل کار یا زندگی اجتماعی دارید، همین باشد. نگذارید خشم، کنترل شما را به دست بگیرد، بلکه شما بایستی با شناختن سه روش اصلی مهار خشم، کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. این سه شیوه عبارتند از: فرو نشاندن ، بیرون ریختن و منفجر شدن و کنترل یا مهار کردن خشم.

انواع خشم؟
هرچند اکثر مردم در زندگی روزمره ممکن می باشد از همه این روشها بهره گیری کرده باشند، اما معمولا هر شخص یک شیوه را نسبت به دو شیوه دیگر بیشتر مورد بهره گیری قرار میدهد. این سه شیوه، مولود شرایط خارجی و محیطی و همچنین رفتارهای ژنتیکی هستند. هر خلق و خوی خاص، یک یا دو نوع از این روشها را بیشتر مورد بهره گیری قرار میدهد و فرهنگ، خانواده و اجتماع نیز تأثیر مهمی در این موضوع اعمال میکنند. اما مهمترین عامل در تعیین کردن روشی که هر فرد در برخورد با نزدیکترین کسان خود، مانند خانواده، به کار میبرد، آموختن می باشد.

روشهای اکتسابی
تمام روشهای ابراز خشم، روشهای اکتسابی هستند و ما آنها را از دیگران می آموزیم. در نتیجه، هر نوع ابراز خشم میتواند با روش دیگر جایگزین گردد یا فراموش گردد. به این معنا که شخص میتواند روش خاص ابراز عصبانیت خود را تغییر داده، آنرا کنترل و هدایت کند.

فرو نشاندن
روش فرو نشاندن خشم، در اشخاصی هست که خشم را به گونه کل چیزی ناپسند دانسته و سرکوب کردن آنرا کاری شایسته میدانند. اما خشم، احساسی خدا داده و طبیعی می باشد که نمیتواند سرکوب شده یا از بین برود. در نتیجه، کسانی که خشم خود را مدام سرکوب میکنند، با گذشتن از مرز تحمل خود، در ناچیزترین و کوچکترین جایگاه عصبی ممکن، منفجر میشوند.

افرادی که از این روش پیروی میکنند عادت کرده اند که احساس و ابراز خشم را نادیده بگیرند. آنها مدام نگران این هستند که در صورت عصبانیت، دیگران درمورد شان چه فکر خواهند نمود. مهمترین دل مشغولی آنها این می باشد که کوشش میکنند در تمام احوال موافق دل دیگران اقدام کنند و همه آنها را به دید مثبت بنگرند. ممکن می باشد آنها سرکوب کردن خشم را به خاطر ترس از انتقام طرف مقابل به کار برند یا اینکه قسم خورده باشند مانند والدین غضبناک خود رفتار نکنند.

بیرون ریختن و منفجر شدن
این روش درست نقطه مقابل شیوه قبلی می باشد. چنین شخصی، برخلاف فرد سرکوب کننده، خشم خود را آزادانه و بدون کنترل ابراز می ‌کند. آنها هیچ چیزی را در دل نگه نمیدارند و تحت تاثیر شدت جایگاه، بی رحمانه بر همه میتازند. هر کسی میتواند هدف حملات لفظی یا جسمی آنها باشد. آنها غالبا احساسات خود را “سیل آسا” توصیف میکنند و میگویند که چنان تحت تاثیر احساسات قرار میگیرند که نمیدانند در آن لحظه چه میکنند.

آنها معمولا به خاطر شیوه ابراز خشم خود دچار پشیمانی و احساس گناه میشوند و گاهی قول میدهند که رفتار خود را تغییر دهند. این دسته از افراد آموخته اند که ابراز خشم روشی سریع و مطمئن برایرسیدن به خواسته ها و کنترل دیگران می باشد. کودکان در سن کم می آموزند که کج خلقی و رفتاری توام با گریه و جیغ و فریاد میتواند یک شکلات، اسباب بازی یا عملی شدن خواسته آنها را به دنبال داشته باشد و بزرگسالان نیز متوجه میشوند که عصبانیت میتواند موجب گردد کودکان به حرفشان گوش دهند، هر چند که عمر این حرف شنوی ممکن می باشد بسیار کوتاه باشد.

آن چیز که در کانون افکار این اشخاص هست، نیاز به قدرت و کنترل داشتن بر دیگران می باشد. آنها بر خلاف ظاهرشان معمولا دارای حس نا امنی و عدم قدرت هستند و غیر از مواقهع ابراز خشم، خود را قوی نمیدانند. آنها از وابستگی رنج میبرند و هنگامی که دیگران ترکشان میکنند دچار انزوا و تنهایی شده و بیش از پیش به خشم فزاینده و انفجاری مبتلا میشوند.

کنترل یا مهار کردن
آخرین روش، کنترل یا مهار خشم می باشد. شخصی که چنین روشی در ابراز خشم دارد، از میزان خشم خود آگاه می باشد و آنرا در راهی سازنده ابراز می ‌کند. او به جای سرکوب کردن یا منفجر شدن از غضب، به احساس خود واقف می باشد و انرژی حاصل از آنرا در راهی صرف می ‌کند که منجر به یک تغییر در جایگاه یا ارتباط آنها گردد.

برای مثال، یکی از والدین مکن می باشد اعلام کند: “من از اینکه تو اسباب بازیهایت را جمع نکرده ای عصبانی هستم” شخصی که خشم خود را کنترل می ‌کند، گفتگو را طوری پیش میبرد که سازنده باشد و به جای اینکه بگوید چه چیزی نمیخواهد، به اظهار واضح خواسته خود میپردازد. او ممکن می باشد به فرزندش بگوید:” من میخواهم که تمام اسباب بازیهایت را جمع کنی، در غیر اینصورت مجبور میشوم مدتی آنها را کنار بگذارم.”

در این روش، والد، فرزند خود را به خاطر اجرای خواسته خود خجالت نمیدهد و او را مقصر جلوه نمیدهد. روش اول ممکن می باشد در کوتاه مدت مفید باشد، اما همکاری کودک را در دراز مدت تضمین نمیکند و علاوه بر آن موجب بروز رنجش و کینه توزی خواهد گردید.

باورهای غلط در ابراز خشم
کسی که میتواند خشم خود را کنترل کند، میداند که جملاتی نظیر: “خشم و غضب نادرست و مذموم هستند” و یا ” اگر داد بزنی خشمت به پایان میرسد” واقعیت ندارند و مهمتر از همه اینکه، چنین افرادی افکار غیر منطقی و بی معنایی که میتوانند موجب خشمشان شوند را تشخیص میدهند، با آنها مبارزه کرده و از ذهن خود خارج میکنند. آنها به خوبی متوجه هستند که چه چیزی خونشان را به جوش می آورد و با تمرین و ممارست توانسته اند در چنین برخوردهایی بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

عصبانیت یک خصلت انسانی نیست،مجبور نیستید چیزی را که هیچ فایده ای به حال یک بشر شاد و سازنده ندارد در وجود خودتان حفظ کنید.

عصبانیت واکنش فلج کننده ای می باشد که هنگام برآورده نشدن توقعات شخص پیدا می گردد و ممکن می باشد به شکل خشم و غضب خصومت و یا سکوت ترشرویانه بروز نماید.

عصبانیت شدید نوعی جنون می باشد پس وقتی ما اختیار اعمال خود را نداشته باشیم به گونه موقت دیوانه شده ایم .

عصبانیت از نظر جسمی انقباضهای شدید ، زخم معده ، جوش صورت ، تپش قلب ، بی خوابی و خستگی به وجودمی آورد و در زمینه های روانی گسستن روابط عاشقانه ، پیدایش احساس تنفر و افسردگی به وجودمی آورد .

با همه این مسائل ابراز عصبانیت بهتر می باشد یا سرکو ب آن ؟؟

اولین و مهمترین کار این می باشد در لحظه خشم از افکار خود آگاهی پیدا کنید و کوشش کنید عصبانیت را به عقب بیندازید ،دفعه بعدی مدت را به 30 ثانیه افزایش دهید و کوشش کنید طول فاصله ها را هر چه بیشتر کنید پس در واقع شما به تعویق انداختن عصبانیت یعنی خود داری کردن از عصبانیت را یاد گرفته اید .

کوشش کنید ادای عصبانیت را در بیاورید صدای خود را بلند کنید قیافه عبوس به خود بگیرید اما پذیرای دردها و رنجهای روحی خشم نشوید .

هنگام عصبانیت بایستی به خود یاداوری کنیم که هر کس حق دارد آن چیزی باشد که خودش انتخاب می کند .

از شخصی که مورد اعتمادتان می باشد می توانید بخواهید در موقع عصبانیت با یک گفتار یا هشدار از قبل تعیین شده با عث به تعویق افتادن عصبانیت شما گردد .

به خاطر داشته باشد هر چند ابراز خشم سالمتر از انباشتن آن می باشد ،عصبانی نشدن سالمترین انتخاب می باشد وقتی که دیگر خشم را به عنوان یک حالت طبیعی یا انسانی تلقی نکردید زمانی می باشد که می توانید در صدد از بین بردن ان برآیید .

انسانها به نظر من بایستی کوشش کنند خود را از شر توقعاتی که از دیگران دارند رها سازند و خودشان را دوست بدارند در این صورت هیچگاه خود را گرفتار خشمهای مخرب و نابود کننده شخصیت نخواهند نمود .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

عصبانیت سد راه شما می گردد و هیچ فایده ایی ندارد کوشش کنید دیگران را مسئول چگونگی و حال و احساس خود قرار ندهید دیگران را فراموش کنید و از انتخابهای خشم الود احتراز کنید تا بتوانید برای همیشه با عصبانیت وداع کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

  • 10s back button
  • rewind button

0:00

43d logo

خصومت و عصبانیت بیش از سایر عوامل بر قلب اثر منفی دارد
براساس مطالعات جدید عصبانیت بیش از سایر عوامل خطر آفرین مانند کلسترول بالا، بیماری عروق کرونر و سیگار کشیدن در ایجاد بیماری های قلبی مؤثر می باشد. به گزارش پایگاه خبری یورک در اینترنت، در این پژوهش که در شماره اخیر نشریه انجمن روانشناسی آمریکا منتشر گردید، تعداد 774 نفر با متوسط سن 60 سال تحت مطالعه قرار گرفتند و سطوح خصومت، عصبانیت، چربی خون، انسولین ناشتا، فشار خون، وزن، نوع غذا، میزان مصرف الکل و نیز میزان مصرف سیگار در آنها در یک دوره سه ساله مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان این پژوهش مشخص گردید که میزان ناراحتی رگ های قلب در ارتباط با عامل عصبانیت و خصومت در مقایسه با سایر عوامل بیشتر می باشد.