close button

دانلود مقاله رایگان فارسی

دانلود: دانلود پروژه رشته روانشناسی درباره تفکر – قسمت اول

Posted OnDecember 8, 2015 12:55

Categoriesروانشناسی و علوم تربیتی

Tags, , ,

در میان موجودات ، آن چیز که بشر را از دیگران متمایز ساخته و او را اشرف مخلوقات کرده ، داشتن قوه تفکر و درک کلیات می باشد .

زندگی بشر در طول تاریخ هیچگاه از تفکر و اندیشه خالی نبوده می باشد ؛ اما چیزی که مهم می باشد و ابعاد موثر این تفکر را وسعت می بخشد ، پویایی اندیشه می باشد . انسانی که پیوسته تفکر می کند و ذهن را از محبوس شدن در چارچوب ثابت و قواعد معین رها می کند و هر بار امور را به نحوی نو به هم مرتبط می سازد ، می تواند ایده یی جدید ارایه کند و در اینجا می باشد که خلاقیت ظهور و بروز پیدا می کند .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

خلاقیت ، همواره مفهومی اسرار آمیز ، وسیع و بسیار پیچیده بوده می باشد ، بالاترین توانمندی تفکر و محصول نهایی ذهن و اندیشه بشر دانست اما صرف نظر از این باور قدیمی که خلاقیت را ناشی از نیروی اسطوره یی و ماورایی می پنداشتند در قلمرو علم روانشناسی و رفتارشناسی جدید نیز به دلیل ابهام و پیچیدگی ماهیت خلاقیت ، میان روانشناسی و پژوهشگران ذهن و روان در تعریف و تبیین آن اختلاف نظرهای زیادی هست .

عناصر خلاقیت

خلاقیت ، دارای عناصر تشکیل دهنده یی می باشد ، اولین عنصر ، قلمرو مهارت ها می باشد کهر مربوط به استعداد آموزش و تجربه در یک زمینه خاص می باشد و به عنوان مواد اولیه کار به شمار می رود زیرا ، برای اینکه در یک حوزه خاص ، خلاق شوند ، بایستی دارای مهارت لازم در آن زمینه باشند . عنصر دوم مهارت های خود را در راه جدیدی به کار اندازند . این ویژگی ها یا مهارت ها را میتوان با آموزش و تجربه گسترش داد .

عنصر سوم ، انگیزه می باشد ، انگیزه میل به کار بخاطر همان کار می باشد . اصولا انگیزه زمانی ایجاد می گردد که شخص ، کار را جالب ، جذاب و رضایت آمیز ببیند و به انجام آن علاقه مند گردد .

روش های ایجاد تفکر خلاق

معلم می تواند با به کارگیری شیوه های مناسب زمینه رشد خلاقیت را در دانش آموزان فراهم کند ذیل از آن جمله اند :

1-  بهره گیری از مغایرت ها : ارایه مطالبی که خلاف باورها مرسوم و عمومی علمی باشد ، مثلاً معلم در درس علوم از دانش آموزان بخواهد که نظریات قدیمی را رد کنند و بدین ترتیب دانش آموزان را بر انگیزاند تا چیزها را ارزیابی کنند و راه های جالبی برای آزمون و اثبات کردن مسائل بیابند .

2-  بهره گیری از تمثیل : معلم به دانش آموزان کمک کند تا با بهره گیری از چیزهایی که قبلاً می دانستند در موقعیتی مشابه به اطلاعات ، حقایق و اصول تازه یی دستیابند . به آنها نشان داده گردد چگونه محصولات علمی بر اساس جایگاه های مشابه شکل گرفته اند .

3-  توجه دادن به کمبودها و خلأ موجود در دانش : از دانش آموزان خواسته گردد بجای آنکه به دانستنی های بشر بپردازند آن چیز که را که برای بشر مجهول مانده می باشد مطالعه کنند . مهارتهای دانش آموزان را برای جستجوی شکافهای ، ناشناخته ها و مجهولات توسعه دهند . معلم بایستی از دانش آموزان بخواهد تا تمام تعاریف ممکن یک مساله و همچنین موارد نقض آن را جست و جو کنند .

4-  تقویت تفکر درمورد امکانات و احتمالات : فرصتهایی ایجاد گردد تا به سوالهایی مانند چطور ، اگر ، یا از چه راههایی پاسخ داده گردد و حتی خود وادار به پاسخ دادن به آنها بشود . دانش آموزان بایستی بفهمند چگونه یک چیز به چیزدیگر منجر می گردد . هنگام گفتن مساله به دانش آموزان فرصت اندیشیدن به راههای مختلف حل مساله داده گردد .

5-  بهره گیری از سوالهای محرک : معلم بایستی بیشتر به گزاره های پرسشی که نیاز به درک عمیق دارد ، توجه کند و سوالهایی که نیاز به ترجمه ، تفسیر ، تعریف ، اکتشاف و تجزیه و تحلیل دارد بهره گیری کند .

6-    ایجاد فرصتهایی برای دانش آموزان تا رازهایی هر چیز را جستجو کنند .

7-    تشویق به مطالب زندگی افراد خلاق .

8-  تقویت تعامل دانش آموزان با اطلاعات قبلی : ایجاد فرصتهایی برای دانش آموزان تا با اطلاعاتی که دارند بازی کنند و به آنها کمک کنند و فرصت دهند تا بتوانند با بهره گیری از حقایق و اطلاعات که قبلا آموخته اند کارهایی را تجربه کنند .

9-  تقویت مهارتهای مطالعه خلاق : از دانش آموزان خواسته گردد به جای آنکه بگویند چه خوانده اند ، عقایدی را که در نتیجه خوانده اند به دست آورده اند اظهار کنند .

10- ایجاد ابهام و تقویت آن : همه می دانند دانش آموزان زمانی یاد می گیرند که با موفقیتهای حل مساله مواجه باشند . پس معلم بایستی جایگاه یادگیری را اظهار نکته یی آغاز کند و سپس دست نگهدارد و اجازه دهد دانش آموزان خود با اطلاعات بازی کنند و درگیر شوند ، این روش خوبی می باشد که منجر به یادگیری خود هدایتی می گردد .

11- بهره گیری از روش اکتشافی : در روش اکتشافی ، دانش آموز خود به جستجوی راه حل می رود و معلم تأثیر راهنما را اعمال می کند . در این روش بیش از جواب مساله چگونگی یافتن جواب مهم می باشد . دانش آموز خود را به اطلاعاتی که پیرامون مساله توجه کرده و حتی ممکن می باشد تغییراتی در آن ایجاد کند . بدین ترتیب امکان تجربه شخصی توسط دانش آموزان ، جایگاه یادگیری را برای آنها جذاب و مطبوع می نمایید و انگیزه های درونی آنها را تقویت می ‌کند . همه این جنبه ها در کشف و شکوفایی استعداد خلاق دانش آموزان تأثیر مستقیم دارد .

ویژگی های شخصیت خلاق

هر چند خلاقیت یک توانایی همگانی می باشد و همه انسانها کم و بیش از آن برخوردارند اما افرادی که خلاقیت بالایی دارند و به عنوان افرادی خلاق شناخته می شوند دارای خصوصیات شخصیتی و رفتار ویژه یی هستند که به وسیله این خصوصیات می تواند آن را از سایر افرادی که از خلاقیت کمتری برخوردار هستند تشخیص داد .

1-    استقلال : فرد خلاق در افکار و کارهای خویش از استقلال بالایی برخوردار می باشد .

2-    کنجکاوی : کنجکاوی یک خصوصیت بارز فرد خلاق می باشد . او تمایل زیادی به کشف مسائل و پی بردن به اصل پدیده ها دارد .

3-  علاقه به کارهای پیچیده : فرد خلاق پیچیدگی را دوست دارد به همین دلیل او در کارهای مشکل و پیچیده بیش از هر چیز دیگر انرژی صرف می کند .

4-    تحمل ابهام : برای فرد خلاق مواجه شدن با ابهامات ، یک مبارزه به شمار می رود و برای او نوعی لذت به دنبال دارد .

5-    انعطاف پذیری : فرد خلاق از ذهن و شخصیتی بسیار انعطاف پذیر برخوردار می باشد .

6-    شوخ طبعی : شوخی ، خود نوعی خلاقیت می باشد و شوخ طبعی مانند ویژگی های عینی و قابل نظاره در افراد خلاق می باشد .

7-    اعتماد به نفس بالا : فرد خلاق نسبت به خود و توانمندی هایش آگاهی دارد به همین سبب می باشد از اعمتاد به نفس زیاد برخوردار می باشد .

8-  ابتکار : ابتکار داشتن یعنی دور شدن از کلیشه ها ، قالبها و عادت های رایج و تکراری . فرد خلاق به راه حلهای کلیشه ای و به گونه کلی تفکر مبتنی بر عادت علاقه ای ندارد .

9-    پشتکار : فرد خلاق تلاشگر و سخت کوش می باشد و شکستها او را خسته نمی کند .

10- تخیل قوی : تخیل زیربنای خلاقیت می باشد . این واقعیت را تاریخ علم و اندیشه های شخصیتهای خلاق به اثبات رسانیده می باشد .

11- حساسیت و توجه : بسیار از اشیا و پدیده هایی که برای اغلب مردم عادی و پیش پا افتاده جلوه می کند ، می تواند توجه و حساسیت فرد خلاق را برانگیزد .

12- زیبایی دوستی : فرد خلاق به اسانی مجذوب زیبایی می وشدو نسبت به آن توجه و دقت زیادی دارد .

13- تردید : فرد خلاق معمولا هر عقیده یا ایده تازه یی را به راحتی نمی پذیرد .

شناخت ویژگی های خلاق

1-    ایده ها و نظرات خود را بدون ترس مطرح می کند .

2-    معمولاً برای مسائل ، راه حلها و پاسخهایی متفاوت از سایر همسالان خود ارایه می کند .

3-    به فعالیتها هنری علاقه زیادی دارد و در این زمینه دارای تجربه و مهارت می باشد .

4-    قالباً ایده ها و راه حلهای بیشتری نسبت به سایر همسالان خود پیشنهاد می کند .

5-    معمولا قادر می باشد با طنز پردازی ها و شوخی های جالب دیگران را بخنداند .

6-    از والدین خود اغلب سؤالاتی غیر عادی و گاه عجیب و غریب می پرسد .

7-    علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد .

8-    انتقادگر می باشد وهر نظر یا عقیده یی را به راحتی نمی پذیرد .

9-    گاهی به خاطر اظهار نظرات ایده های عجیب و غریبش در نظر همسالان خود فردی غیر عادی جلوه می کند .

10- از قوه تخیل خوبی برخوردار می باشد .

11- معمولا با آب و تاب صحبت می کند وسعی می کند ایده هایش را با جزییات کامل توضیح دهد .

منابع خلاقیت

1-    عدم آشنایی والدین و مربیان با مفهوم واقعی خلاقیت

2-    قرار دادن قوانین خشک و دست و پاگیر در منزل و جامعه

3-    عدم تکیه بر تفاوتهای فردی

4-    عدم اعمال مدیریت مناسب برای ایجاد جو مناسب برای خلاقیت

5-    عدم نظاره و آزمایش

6-    تأکید بر روش تقلیدی و قالبی در علم و یادگیری

7-    تأکید بر تفکر همگرا به جای تفکر واگرا

8-    رواج روح سکوت پیش روی افراد

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

9-    درگیر نشدن در مسائل زندگی

10- عدم نشاط و پویایی در جامعه

نگاه خلاقانه آبراهام لینکلن رئیس جمهور پیشین آمریکا را در باره معلم پسرش می آوریم . آبراهام لینکلن در نامه یی به آموزاگار پسرش نوشت :

او بایستی بداند که همه مردم عادل و همه آنها صادق نیستند . اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد ، انسانهای صدیق هم هست ، به او بگویید در ازای هر سیاستمدار خودخواه رهبر با همتی هم هست ، به او بیاموزید که در ازای هر دشمن ، دوستی هم هست .

می دانیم که وقت می گیرد ، اما به او بیاموزید که از باختن پند بگیرد و از پیروز شدن لذت ببرد . او را از غبطه بر حضر دارید . به او تأثیر مهم کسب در زندگی را آموزش دهید به او بگویید تعمق کند . به پرندگان در در حال پرواز در دل آسمان دقیق گردد . به گلهای درون باغچه ، به زنبورها که در هوا پرواز می کند دقیق گردد .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این می باشد که مردود گردد اما با تقلب به قبولی نرسد به پسرم یاد بدهید با ملایم ها ملایم و با گردن کشها گردن کش باشد . به عقاید ایمان داشته باشد حتی اگر همه در جهت خلاف حرف می زنند .

دیدگاهتان را بنویسید

0:00