close button

دانلود مقاله رایگان فارسی

فایل پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه خاموش شدن چراغ علم -قسمت هشتم

Posted OnDecember 9, 2015 07:34

Categoriesپایان نامه های ارشد

Tags, , , , ,

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

تبرد ملازگرد، بزرگترين واقعه سياسي در جهان آن روز بود. در اين نبرد الب ارسلان پادشاه سلجوقي شكست سنگيني بر امپراطور مسيحي بيزانس وار نمود و آسياي صغير به دست مسلمين افتاد.همچنين سقوط آناتولي و افتادن بخش هاي بزرگي از جهان مسيحي آن روز به دست مسلمانان، خبر ناگواري براي مسيحيان در غرب بود. اين سقوط براي مسيحيان يادآور از دست دادن سرزمين مقدس بود و بار ديگر احساسات مذهبي آنان را جريمه دار نمود، اما همانطور كه در مرتبه ي قبلي نتوانسته بودند واكنش چنداني نشان دهند، اين بار نيز وضع چندان تفاوتي با گذشته نداشت. با مرگ ملكشاه سلجوقي در سال 1092 و قتل خواجه نظام الملك، مغز متفكر سياسي و سازمان دهنده ي نظام سلجوقيان به دست فرقه ي اسماعيليه، سلسله ي نيرومند و پر صلابت سلجوقيان رو به فروپاشي گذارد. وضع نا به سامان داخلي كشور و مدعيان جانشيني و كشمكش هاي بين بغداد و حكومت شيعي فاطميون در مصر و خاورميانه، عواملي بود كه زمينه را براي بازپس گيري سرزمين مقدس توسط مسيحيان فراهم ساخت.

پس برخي از گروه ها و مليت هاي مسيحي از طريق خشكي و دريا به سمت سرزمين مقدس به راه افتادند. آنها به دنبال جنگها و محاصره هاي طولاني سرانجام پيكارگران مسيحي كه بر خود نام جهادگران مسيحي گذارده بودند و در تاريخ به نام صليبيون معروف شدند، در سال 1099 بيت المقدس را تصرف نمودند. اما حاكميت آنان بر خاورميانه چندان پايدار نماند. خاورميانه اي كه تحت تصرف صليبيون درآمد با خاورميانه اي كه در زمان خلافت عمر وجود داشت، تفاوت هاي بنيادي پيدا كرده بود.

در طي چهار و نيم قرني كه گذشت نه تنها بخش عمده اي از خاورميانه مسلمان شده بود، بلكه به دليل آنكه سرزمين مقدس بخشي از امپراوري اسلا شده بود، با شرق ارتباط و پيوستگي بنيادي پيدا كرده بود. حكام مسيحي عملاً خود را در سرزمين دشمن احساس مي كردند. زيرا مناطق تحت تصرف خود را همچون جزايري حس مي‌كردند كه اطراف آن را مسلمانان احاطه كرده بودند. مسيحيان با برخي از حكام مسلمان پيمان دوستي و عدم تجاوز منعقد نمودند. مسلمين نيز با عقد اين قراردادها خود را از شر فرمانروايان ديگر در امان نگه داشتند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

بنابراين روابط بين شرق و غرب در قرن 12 در مجموعه از جنگ ها و پيمان هاي صلح بين مسلمين و مسيحيان اختصار مي گردید. اين در حالي بود كه صليبيون سعي مي‌كردند ورود خود را در خاورميانه تثبيت نمايند.

اما از نيمه ي دوم قرن 12 توان نظامي مسلمين مجدداً رو به صعود گذارد. اين بار مسلمين اتحديه اي را به رهبري رئيس قبيله اي لايق و متحور به نام صلاح الدين ايوبي تشكسب دادند و شروع به پيشروي كردند. صلاح الدين ايوبي توانست بسياري از قبايل سني مذهب عرب را نيز همراه خود ساخته و مسلمين در سال 1187 مجدداً بيت المقدس را به تصرف در آوردند. اما با مرگ صلاح الدين در سال 1193 ماشين نظامي مسلمين رو به اضمحلال گذارد. بنابراين با فروپاشي فرماندهي نيروي مسلمين، صليبيون مجدداً تجديد قوا نموده و در سال 1229 (622) مجدداً بيت المقدس را تصرف نمودند. اين بار صليبيون با مشكل مهم و اساسي ديگري رو به رو بودند، يعني جداي از اختلافات و رقابت هاي موجود بين سران فتاح مسيحي، كشمكش هاي موجود بين قدرتهاي مختلف و رقيب اروپاي فئوداليته بر روابط بين صليبيون اثر مي گذاشت و مانع انسجام بين آنها مي گردید. مجموعه اين عوامل باعث گردید تا مسيحيون عليرغم برتري نظاميشان نتوانند سرزمين مقدس را نگه دارد و مجدداً مسلمين بيت المقدس را از آنها باز پس گرفتند. در نهايت نيروي مسلمان به نام «مملوكها» كه صليبيون را دچار شكست كرد. اينان غلامان تركي بودند كه توسط حكام مسلمان خريداري شده و به علت استعداد درخشانشان در سپاهگيري و سواركاري به درجات بالاي نظامي رسيده بودند و نيروهايي را تحت امر خود داشتند، كه پس از قدرتمند شدن در مصر نيروي نظامي قدرتمندي تشكيل دادند و پس از آن بين النهرين و حجاز را تحت تسلز گرفته و پس از شكست كامل صليبيون، خاورميانه را نيز به دست گرفتند.

نخستين اقدامي كه مملوكها بعد از بيرون راندن صليبيون انجام دادند آن بود كه راه ورود مجدد آنها را از بين ببرند. مثلاً كليه ي بنادر مشرف به درياي مديترانه را ويران نمودند. آن چیز که كه مملكوها به آن توجهي نداشتند اين واقعيت بود كه در فاصله ي دو قرن 1100 يعني زمان ورود صليبيون به بيت المقدس و 1300 كه سرانجام بيرون رانده شدند، اين تماس دو قرنه با مشرق زمين آثار بلند مدتي را براي ميهمانان ناخوانده بر جاي گذارده بود. تأثيراتي كه نه تخريب بنادر و نه بيرون راندن صليبيون از خاورميانه قادر نبودند آنها را محو كنند. مي توان گفت همين تأثيرات، زيربناي اروپاي آينده و رنسانس را پايه گذاري نمودند.

 

تأثيرات بلند مدت هجوم صليبيون بر شرق:

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

با اينكه جنگهاي صليبي مانند همة جنگها با ويراني و آوارگي همراه بود اما طي دو قرن پيوسته جنگ مستقر نبود. معمولاً پس از يك دوره جنگ مدتي صلح و آرامش مستقر مي گردید كه ممكن بود تا جنگ بعدي دهها سال طول بكشد. در طي دوره هاي صلح روابط عادي بين مردم مستقر بود به هر حال جنگهاي صليبي براي نخستين با رعايت تماس و مراوده بين اروپائيان و مسلمانان گردید.

در مجموع بايد گفت صليبيون از خود تصويري بسيار منفي بر جاي گذاشتند و مسلمانان آنان را اقوام و مللي وحشي مي دانستند. بالطبع سرزميني كه خاستگاه آنان بود نيز در نظر مسلمانان بمثابه سرزميني تاريك با مردمي وحشي بود كه چيزي براي آموختن يا عرضه به ديگران نداشت. آنان نه تنها نسبت به مسلمانان بلكه نسبت به مسيحيان شرقي (بيزانس) نيز وحشيانه رفتار مي كردند. براي مثال آنان در جريان هجوم چهارم خود به شرق وارد مركز بيزانس شده دست به عارت و ويراني زدند. سربازان كاتوليك بسياري از كليساهاي هم كيشان ارتودوكس خود را ويران كردند و آئين عبادت اين كليساها را بالاجبار به طريق كاتوليك تغيير دادند. اشياء قيمتي كليساها را به تارج برده و بسياري از كتابخانه ها و آثار فرهنگي هنري بيزانس را نابود كردند. رفتار صليبيون با يهوديان نيز چندان بهتر نبود بالاخص در زمان عقب نشيني يا وحشيانه همه چيز را منهدم مي كردند و يا غنيمت مي گرفتند كه به اين ترتيب مملوكها با ويران كردن بنادر خاورميانه سعي كردند سد راه بازگشت آنان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

0:00