close button

دانلود مقاله رایگان فارسی

متن کامل: دانلود تحقیق در مورد پروژه جامعه شناسی در آموزش و پرورش-قسمت اول

Posted OnDecember 9, 2015 06:54

Categoriesپایان نامه های ارشد

Tags, , , ,

جامعه پذيری بشر

برای شناخت چگونه گی جامعه پذيری بشر از لحظه يی که زیرا ديگر موجودات به صورت ساده زنده گی ميکرده تا بشر متمدن امروزی، آغاز بايد به علت جدايی بشر از محيط طبيعی تصریح نمود و گفت بشر برای رفع نيازهای ديگر خود از آن محيط بيرون آمد و زنده گی جمعی را در غارها، کوهها و سپس دشتها و مراتع شروع نمود. زیرا بشر قادر نبود مانند ديگر حيوانها به راحتی از محصولها به گونه طبيعی تغذيه کند، به همين دليل چنان محيطی برای ادامهء حياتش محيط مساعد و مناسبی نبود. از طرف ديگر قدرت سازگاری بشر با محيط طبيعی در حد ديگر حيوانها نبود به همين دليل برای رهايی از اين ناسازگاریها و نارساييهای غذايی به زنده گی جمعی در کوهها و دشتها راه يافت.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

انسانهای اوليه ابزاری نداشتند زیرا توليد را نميشناختند هم چنين تکلم، شرم و حيا، اخلاق و علم هم نداشتند زیرا برای آن گونه زنده گی به اين پديده های اجتماعی نيازی نداشتند. در حقيقت شيوهء زنده گی او در آغاز بسيار ساده و ابتدايی بود و انديشه و تفکر او را از موجودات ديگر متمايز نمود و همين امر موجب گردید با شيوهء زنده گی از حالت ابتدايی و ساده زيستن به تنوع و پيچيده گی بيشتری مبدل گردد.

تغيير محيط زنده گی در دگرگونی رفتار و کردار به بشر کمک زيادی کرده می باشد زیرا يکی از خصوصيتهای ويژهء بشر داشتن قدرت سازگاری با محيط طبيعی و بعد محيط اجتماعی و پرورشی اوست. به همين دليل می باشد که مردم جهان قادر اند در شرايط جغرافيايی کاملاً متفاوت زنده گی کنند مثلاً بشر قطبزی بعد از مدتی قادر خواهد بود در منطقهء استوايی هم زنده گی نمايد. خصوصيت سازگاری با محيط طبيعی از يک طرف و امکان سازش با محيط اجتماعی از طرف ديگر به بشر کمک نمود که نی تنها خود را با شرايط محيط جديد يعنی غار سازگار نمايد بل که نياز وادارش نمود تا برای شکار به ابداع وسايل و ابزار سنگی بپردازد و بتواند از آن ها در کشتن حيوانها بهره گیری نمايد. مشکل شکار حيوانها او را به همکاری و کمک گرفتن از همنوع وادار نمود و برای اين همکاری وسيله يی برای ارتباط مورد نياز بود و به همين دليل بشر اوليه آغاز زبان حرکتی را برای خود ابداع نمود و بعد به ابداع زبان تصويری و سپس به زبان تک صوتی و بعد به چندصوتی پرداخت. تحول و رشد زنده گی اجتماعی بشر طی مليونها سال صورت پذيرفت و هنوز هم بشر در راه تحول و رشد بيشتر در حرکت می باشد زیرا پيشرفت، ضرورت اجتماعی و قانون زنده گيست و برای دوام اجتماع امری اجتناب ناپذير و ضروريست. در مورد چگونه گی جامعه پذيری بشر از لحاظ خصوصيتهای ارثی و يا اجتماعی بين محققان اتفاق نظر نيست بعضی آن را ناشی از عوامل طبيعی و عده يی ديگر آن را ناشی از عوامل اجتماعی ميدانند.

اگر به قوانين تحول و رشد جامعه و چگونه گی پرورش اجتماعی بشر خوب توجه کنيم خواهيم ديد که در بشر دو جنبهء کاملاً متفاوت قابل مطالعه می باشد. يکی، خصوصيتهای جسمی و بدنی بشر؛ ديگر، خصوصيتهای اجتماعی او.

ترديدی نيست که تمام خصوصيتهای جسمی بشر از عوامل محيط طبيعی و خصوصيتهای ارثی او ناشی ميشود، زیرا ميبينيم که فرزندان از لحاظ شکل ظاهری مثلاً رنگ پوست و مو و مردمک چشم و يا اندازهء قد به والدين شان شباهت دارند در حالی که از لحاظ خصوصيتهای رفتاری و اجتماعی شباهت چندانی ندارند و به همين دليل می باشد که ميگوييم چگونه گی رفتار کودک به شرايط پرورشی و چگونه گی محيط اجتماعی او بسته گی دارد و حتی بايد قبول نمود که مشابهت رفتار کودکان با دوستان، همسالان و همبازيهاشان خيلی بيشتر از مشابهت رفتار آنان با والدين شان می باشد. يعنی بايد پذيرفت که بشر از لحاظ زيستی مخلق محيط طبيعی و از لحاظ اجتماعی پروردهء شرايط محيط اجتماعی خود ميباشد. بهترين دليلش هم اين می باشد که هر قومی خصوصيتهای رفتاری خاص خود را دارد که وسيلهء شناخت آن قوم از ديگر اقوام می باشد. مثلا رفتار انگليسی خونسرد و مقرراتی و يا ايتاليايی بذله گو و بی قيد و بند از يک ديگر متفاوت و قابل شناخت می باشد. برای شناخت چگونه گی جامعه پذيری بشر بهتر می باشد آغاز به تأثير عوامل طبيعی و بعد اجتماعی در خصوصيتها، رفتار و کردار بشر تصریح نمود.

 

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

تأثير عوامل طبيعی و ارثی در جامعه پذيری،

 

قبلاً توضيح داديم که بشر طی مليونها سال تغييرهای بيولوژيکی، فرهنگی و اجتماعی يافته تا به صورت بشر امروزی درآمده می باشد. در اين جا اين سوال مطرح می باشد که آيا خصوصيتهای خلقی و رفتاری والدين هم به صورت خصوصيتهای ارثی قابل انتقال می باشد يا تحت تأثير عوامل اجتماعی ديگری قرار ميگيرد؟ انتقال خصوصيتهای جسمی و ظاهری بشر از طريق توارث به صورت کامل صورت ميپذيرد البته اگر انتقال به صورت ژن بارز باشد نی مستور (1) در اين صورت شکل ظاهری بدن ما به والدين مان شباهت پيدا خواهد نمود، در حالی که رفتار اجتماعی ما به شرايط فرهنگی، پرورشی و اجتماعی بسته گی دارد و در بشر ابتدايی و ناآگاه تا حدودی به غرايز آن ها مربوط ميشده، هرقدر از گذشته به عصر حاضر نزديکتر شويم تفاوت در رفتار و معيارهای ارزش والدين و فرزندان بيشتر ميشود زیرا مسؤوليت آموزش و پرورش به مؤسسه هايی غير از خانواده سپرده ميشود، در حالی که در گذشته خصوصيتهای پرورشی بشر در خانواده شکل ميگرفت و انجام ميپذيرفت. شباهت رفتار والدين و فرزندان به نسبت و ميزان ارتباط و تماس مستقيم آن ها بسته گی دارد. زیرا در عصر حاضر تماس بين آن ها بعد از پنجساله گی کمتر می باشد شباهت رفتاری آن ها نيز کمتر خواهد بود. بعضی غريزه را در نوع رفتار بشر مؤثر دانسته اند و گفته اند، غريزه عامل يا ميکانيزم ثابت و تغييرناپذيريست که در زنده گی اجتماعی بشر و حيوانهايی زیرا زنبورعسل، مورچه گان و گوزنهای قطبی و اسبهای وحشی به آسانی ديده ميشود؛ مثلاً، شکل لانه سازی زنبورعسل هزاران سال می باشد که ثابت بوده و تغييری نکرده می باشد در حالی که در بشر غريزه يا انگيزش، طی مليونها سال ضعيف شده و تغيير کرده می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نسبت اين تغيير با گسترش نظام تربيتی در جوامع بسته گی دارد. بدين معنی که هرقدر تربيت پيشرفت کرده از اهميت غريزه در بشر کاسته شده می باشد و ما اين تغيير را در دگرگونی انديشه و تفکر بشر، نوع سازگاری او با محيط طبيعی و اجتماعی، وضع خانه سازی و سکونت او و حتی روابط زناشويی ملاحظه ميکنيم. بنابراين غريزه به عنوان عامل ثابت و قابل آموزش در تشکيل اجتماع انسانی و هم چنين عاملی برای بيان چگونه گی رفتار اجتماعی بشر نميباشد زیرا بشر از لحظهء تولد تا دم مرگ در رفتار و کردارش تغيير حاصل ميشود و نوع تغيير به نوع جامعه و تحول پذيری آن بسته دارد. هرقدر جامعه پوياتر باشد نسبت تغييرپذيری در بشر بيشتر می باشد و هرقدر ايستاتر باشد نسبت تغييرپذيريش کمتر می باشد.

بشر در لحظهء تولد فرد می باشد، اما بعد از تولد با گذشت زمان در اثر برخورد با اعضای خانواده و افراد خارج از خانواده برای خود در اجتماع موقعيتی کسب ميکند و امکانهايی به دست می آورد که نوع اين موقعيت و امکانها در خانواده و اجتماع يک سان نيست و اين تأثيرپذيری از خانواده و محيط اجتماعی در تشکيل شخصيت اجتماعی فرد تأثير مستقيم دارد. بنابراين ميتوان چنين نتيجه گرفت که تشکيل شخصيت اجتماعی بشر به خصوصيتهای فردی، غريزی و زيستی او بسته گی ندارد و تنها خصوصيتهای جسمی او زیرا (اندازهء قد، رنگ پوست و مو و چشمان، نوع صدا و امثال آن می باشد) که از طريق ژنها از والدين به کودکان منتقل ميشود. در حالی که خصوصيتهای اجتماعی زیرا اکتسابيست مانند خصوصيتهای جسمی از طريق غرايز و يا ژن قابل انتقال نميباشد پس بايد گفت خصوصيتهای اجتماعی هر فرد نتيجهء محيط پرورشی و سازمانهای اجتماعيست که فرد به آن وابسته ميباشد.

کودکان و نوزادان سالم در آغاز تولد هيچ گونه تفاوت رفتاری باهم ندارند و اگر از نظر تغذيه در دوران جنينی مشابه هم باشند باز هم اگر در جامعه های متفاوت پرورش يابند تغيير رفتار خواهند داد. محيط پرورشی کودکان در ميزان به کاربُردن هوس آن ها يعنی قدرت و توانايی سازگاری شان با محيط مؤثر خواهند بود، پس عامل ژن و يا غرايز گويای دگرگونی رفتارها نيست و علت تفاوت رفتار افراد در اين می باشد که بچه ها در شرايط اجتماعی متفاوت و پايگاههای اقتصادی مختلف به دنيا آمده اند و عوامل پرورشی نامساعد مثل مؤسسات آموزشی متفاوت و برخوردها و سيره های والدين با يک ديگر و با فرزندان و هم چنين شرايط اقتصادی و اجتماعی زنده گی آن ها بسته گی دارد.

 

تأثير خصوصيتهای نژادی و محيط طبيعی در چگونه گی رفتار بشر،

دیدگاهتان را بنویسید

0:00