close button

دانلود مقاله رایگان فارسی

فایل تحقیق : دانلود تحقیق در مورد پروژه تكليف شب -قسمت دوم

Posted OnDecember 9, 2015 06:26

Categoriesپایان نامه های ارشد

Tags, , ,

1-بيان مسأله

تكليف شب براي چيست؟ مسئله تكليف شب و مباحثات مربوط به آن همواره براي دانش آموزان و معلمان و اولياي دانش آموزان مطرح بوده و هست و نظريات موافق و مخالف آنان را برانگيخته می باشد. يك عده از آنها مخالف تعيين تكليف براي دانش آموز هستند به خصوص تعيين تكليف شب را در سطح ابتدايي كاري بيهوده مي دانند و عقيده دارند كه كودكان پس از يك روز طولاني و خسته كننده در كلاس وقتي به خانه مي رسند بهتر می باشد اوقات خود را با استراحت، بازي و يا اشتغال به يك كار سرگرم كننده به هر حال فعاليتي غير درسي بگذرانند.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

وقتي با معلمان درمورد تكليف شب صحبت مي گردد اغلب عقيده دارند كه اين اولياي دانش آموزان هستند كه بر ارائه تكليف درسي در خانه تأكيد مي كنند تا خيالشان راحت باشد كه بچه ها چيزي ياد مي گيرند. از طرفي وجود تكليف شب بچه ها را سرگرم كرده مانع مزاحمت ها و سرو صداي آنها در خانه مي گردد. در نتيجه‌ي يك همه پرسي كه توسط يك روزنامه فرانسوي درمورد تكليف شب انجام گرفت، معلوم داشت كه بسياري از معلمان عقيده دارند كه كودكان خود علاقمند به انجام تكليف درسي در خانه هستند به شرط آنكه طولاني نباشد. آنان كه موافق تكليف شب هستند آن را وسيله‌اي براي تشخيص توانايي هاي درسي كودكان مي دانند و معتقد هستند كه تكاليف درسي شاگردان مي تواند وسيله‌اي براي برقراري ارتباط بين خانه و مدرسه باشد. زيرا اوليا از طريق نظارت بر تكاليف متوجه مي شوند در مدرسه چه مي گذرد و چه تغييراتي در محتواي روش ها و برنامه هاي درسي داده شده می باشد.

تكليف تمريني می باشد در زمينه‌ي آن چیز که كه دانش آموز در كلاس فرا گرفته و فقط در همين جايگاه مي تواند نتيجه يادگيري را براي او در برداشته باشد.

 

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تكليف شب بايد:

1-لازم و مفيد باشد.

2-با توانايي و رشد دانش آموزان تناسب داشته باشد.

3-به خوبي تشريح شده و انگيزه‌ي لازم را فراهم آورد.

4-به صراحت توسط دانش آموز و والدين فهميده و درك شوند.

5-بر آزادي و نوآوري دانش آموز تاكيد داشته باشد.

6-تا حد امكان انفرادي باشد.

7-در صورت امكان واگرا، متنوع و با تخيل همراه باشد.

8-آموختن محتوا و مهارت ها را به ديگران مد نظر قرار داهد.

امروزه با پيشرفت و گسترش علوم مخصوصاً علم روانشناسي و توجه خاص انسانها به امر تعليم و تربيت باعث گرديده كه تعيين تكليف شب از موارد مهم و تأثیر آفرين در پيشرفت تحصيلي و آموزش فراگيران جزء لاينفك آموزشي به حساب آيد.

اما با در نظر داشتن حساسيت و اهميت اين مسأله متأسفانه به نظر مي رسد چندان توجهي به اين امر نمي گردد و بعضي از مدارس و معلمين در تعيين تكليف به صورت سنتي و سليقه اي و بدون در نظر داشتن نيازها و جنبه هاي جسمي و ذهني فراگيران اقدام مي نمايند كه چنين عملي نتيجه اي غیر از خستگي و دلسردي دانش آموزان از درس و معلم نخواهد داشت.

در اين تحقيق، محقق در صدد می باشد تاثير شيوه هاي مختلف تعيين تكليف شب را بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ابتدايي بسنجد.

تكليف شب از متغيرهاي دروني مدرسه می باشد كه در صورت تجديد نظر كلي و در شرايط فعلي آن شايد بتواند بسياري از اهدافي را كه بر آن مترتب می باشد، مانند تداوم يادگيري، بهبود در نظر داشتن مدرسه، عادت به مطالعه، تنظيم وقت و …را جامه اقدام پوشانده وسيله اي براي شناخت مشكلات دانش آموزان و كمك در رفع آن مي باشد به اميد آن كه گامي باشد در جهت اعتلاي اهميت در نظر داشتن مسأله تكليف شب.

محقق در صدد می باشد كه تاثير تكاليف فعال را بر روي پيشرفت تحصيلي در دروس رياضي، علوم تجربي و ادبيات بررسي كند. از اين جهت دانش آموزان پايه سوم را به صورت نمونه و تصادفي انتخاب  نموده و با ارائه تكاليف فعال كه شامل تكاليف مختلف از دروس رياضي،  علوم و ادبيات فارسي‌ (املا،  انشاء، خواندن) به صورت تمريني، نگرشي، خلاق، پژوهشي و … و با در نظر گرفتن تفاوت هاي فردي دانش آموزان در اختيار معلم مربوطه قرار داده تا بعد از آزمون نوبت اول در كلاس ارائه دهد تا پس از آزمون نوبت دوم در كلاس نتايج به صورت طرح پيش آزمون و پس آزمون براي يك گروه مستقل مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار بگيرد.

 

2-اهميت و ضرورت تحقيق

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

در هر دوره متناسب با برداشتي كه از يادگيري وجود داشته شكل و نوع تكليف نيز متفاوت بوده می باشد. اما امروزه با تعريفي كه از يادگيري مي گردد انتظار اهدافي فراتر از آن هست. ديدگاه هاي متخصصان معاصر در خصوص تكاليف درسي از فلسفه و روش هاي تعليم و تربيتي كه در طول قرن ها متداول بوده تاثير پذيرفته می باشد. ساليان دراز حفظ كردن به عنوان تنها نوع تكليف درسي و حتي يادگيري محسوب مي گردید. و در نتيجه همين بينش ناكامي هاي تحصيلي را صرفا به ناتواني دانش آموزان نسبت مي دادند نه به روش هاي آموزشي. يكي از عواملي كه در به وجود آوردن ديدگاه هاي جديد تعليم و تربيت موثر واقع شده تشخيص درجه اهميت فعال کردن شخص دانش آموز بوده می باشد. اغلب بينش هاي معاصر به تحريك قدرت ابتكار و مسئوليت پذيري  محصل در امر يادگيري بها مي دهند و بر اين هدف تاكيد مي‌كنند كه دانش آموز هرچه بهتر و موثرتر تر از اوقات خارج از مدارس در جهت يادگيري بهره ببرد. [2]

اابته بايد توجه داشت كه تكليف شب هیچگاه نمي تواند به خودي خود مفيد يا مضر تلقي گردد و سودمندي آن به عوامل و خصوصيات فردي و خانوادگي دانش آموز، عوامل كلاسي، برخورد معلم و بخصوص به ماهيت و چگونگي آن وابسته می باشد.[3]

تحقيقي كه انجام مي گيرد داراي اهميت فراواني مي باشد چرا كه يافته هاي آن مي تواند رهنمودي براي تنظيم كتب درسي مناسب و دستور العمل هايي جهت تعيين تكليف شب دانش آموزان باشد و از طرفي نقطه معلمان را در ارتباط با تكليف شب در دروس مختلف ارائه نمود. و چراغي فرا راه معلمان در جهت بهره گیری بهتر از تكليف شب عرضه نمود.

[1]-نشريه ماهانه آموزشي تربيتي پيوند شماره 124 تنظيم از هوشنگ اردستاني موفق

 

دیدگاهتان را بنویسید

0:00