close button

دانلود مقاله رایگان فارسی

دانلود پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه تشريح اهميت جايگاه هنر در جامعه و نظام آموزشي -قسمت چهارم

Posted OnDecember 9, 2015 06:04

Categoriesپایان نامه های ارشد

Tags, , , ,

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

– قصه گويي story telling

يكي از فعاليتهاي خلاق و جذاب براي بچه ها در گروه هاي سني مختلف و در دوره هاي مختلف تحصيلي كه به عنوان ابزارهاي مؤثر و ارزان قيمت و در قالبهاي مختلف مي تواند در خدمت امور تربيتي قرار گيرد قصه و قصه گويي، موضوعي آشنا براي همه بشر ها در همه روزگاران و جوامع می باشد بشر ها در سفر و حضر، در غم و شادي، در تنهايي و جمع و حتي درگيرودار جنگ ها و بحران هاي زندگي با قصه همراه و مأنوس بوده اند. به همين علت قصه را همزاد بشر و زمان شكل گيري نخستين قصه ها را روزهاي آغازين زندگي بشر در زمين، مي دانند.

قصه تنها، فاتح دنياي كودكان نيست بلكه بزرگسالان نيز در لحظه ي شنيدن يا خواندن قصه درست مثل كودكان، با قصه جاري و همراه مي شوند.

مربيان محترم امور تربيتي مي توانند از اين شيوه هنري مؤثر و تأثيرگذار به مقصود ارائه ي آميزه هاي ديني و تربيتي حداكثر بهره را ببرند.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

«در كتابهاي آسماني با شيوه اي خاص، داستان هايي براي عبرت، تذكر، هدايت و *** مطرح شده می باشد، تورات، انجيل و قرآن سرشار از داستان هايي هستند از انبياء، اقوام و تمدن هايي كه آمده اند و رفته اند و زندگي آن ها چراغ راه ديگر بشر شده می باشد» (محمدرضا سنگري 1373)

پس مي توان از قصه خصوصاً قصص قرآني كه تعداد آنها هم كم نيستند مربيان ما حداكثر بهره را ببرند.

براي تبيين اهميت موضوع تصریح اي گذرا به كاركردهاي قصه مي نمايم.

قصه تأثيري عميق بر روان، زبان، رفتار و شخصيت فراگيران مي گذارد كه برخي از آنها عبارتند از:

1- ارتقاءِ زبان آموزي

2- انتقال مفاهيم

3- تقويت حس كنجكاوي

4- پرورش قدرت تخيل و خلاقيت

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

5- آشنايي با واقعيت هاي زندگي و ……………

البته لازمة تأثيرگذاري مطلوب قصه نيازمند فراهم کردن مقدمات و شرايطي ميباشد كه براي نيل به آن نياز به آموزش مربيان محترم در زمينة بهره مندي هرچه بهتر از آن مي باشد.

ضمناً لازم بذكر می باشد كه مربيان محترم مي توانند با بهره گيري از خلاقيت فردي و استعدادهاي هنري فراگيران اين فعاليت ارزشمند را توسعه داده و به شكل هاي مختلف آن را اجرا نمايند.

مانند

– قصه گويي

– قصه گويي همراه با تقليد صدا و حركات

– قصه گويي همراه با چهره آرايي

– قصه گويي همراه با ايفاي تأثیر

– قصه گويي با بهره گیری از تصاوير ثابت و متحرك

– قصه گويي با بهره گیری از پرده خواني

– قصه گويي همراه با نمايش عروسكي

– قصه گويي فردي و گروهي و …………..

– قصه سازي توسط فراگيران و توسعه آن

– طرح قصه هاي نيمه تمام و اتمام آن توسط فراگيران

– قصه گويي همراه با نقاشي (قصه گو قصه بگويد و مخاطبين موضوع آن را نقاشي نمايند)

– قصه گويي همراه با كتابت

– قصه گويي همراه با شعر خواني يا شعر سرايي


نمايش خلاق  creative dramatic

يكي ديگر از روشهاي نو در بهره مندي از هنر در توسعه فعاليتهاي امور تربيتي نمايش خلاق می باشد كه هم در برنامه آموزشي و هم در برنامه هاي تربيتي و پرورشي مي تواند مورد بهره گیری قرار گيرد اين فعاليت خلاق تركيبي از «قصه» و «بازي» و «نمايش» می باشد كه بصورت سازمان يافته و بوسيله معلم يا مربي با فراگيران در كلاس درس و يا مراكز فرهنگي- اردوگاه هاي تفريحي- تربيتي و كتابخانه و فضاهاي ديگر مي تواند مورد بهره گیری قرار گيرد.

تئاتر

يكي از فعاليتهاي بسيار متنوع و خلاق می باشد كه مي تواند توسط مربيان محترم امور تربيتي برنامه ريزي و اجرا گردد كه متأسفانه با حذف معاونت محترم پرورش در چند سال اخير اين فعاليتها نيز افول كرده و شايد به جرأت بتوان گفت با در نظر داشتن تأثيرگذاري بسيار عميق و اثربخش احياء معاونت محترم پرورش اميدوارم كه تئاتر جايگاه واقعي خود را در فعاليتهاي امور تربيتي پيدا كند.

مربيان محترم امور تربيتي مي تواند با هدف گذاري صحيح و اصولي و مرتبط با اهداف آموزش و تربيت از اين ابزار هنري قوي در جهت علاقمندي بچه ها و نهادينه كردن فعاليتهاي ديني و مذهبي بهره گیری لازم را ببرند.

پانتوميم

يكي ديگر از فعاليتهاي هنري جذاب و مورد علاقه بچه ها مي باشد و به مقصود ايجاد انگيزه برانگيختن حس كنجكاوي بچه ها در آموزش يكسري مهارتها و فعاليتهاي تربيتي مي تواند مورد بهره گیری مربيان محترم امور تربيتي قرار گيرد البته به دليل گستردگي موضوع از ذكر مباحث تخصصي آن صرف نظر مي نمايم.

نمايش عروسكي

اين فعاليت را مي توان در قالب قصه گويي عروسكي و يا بازيهاي عروسكي و نمايش در خدمت ارائه برنامه هاي آموزشي و تربيتي قرار داد.

بازي

بچه هاي دهة هشتاد در دنيايي رشد مي كنند كه ويژگي اصلي آن تأكيد بر موفق شدن در همه حوزه هاست بنابراين بچه هاي امروزي نسبت به بچه هاي نسل گذشته وقت و فرصت كمتري براي بازي كردن دارند در حالي كه دهها سال پژوهش ثابت كرده می باشد كه بازي تأثیر اصلي در سلامت رشد بچه ها از نوزادي تا بزرگسالي دارد حتي بازي از چنان اهميتي برخوردار می باشد كه مي گويند بچه ها در بازي زندگي مي كنند و زندگي بچه ها عين بازي می باشد.

انجمن جهاني تعليم و تربيت دوران كودكي (ACEI) نيز نياز بچه هاي همه ي گروه هاي سني را براي بازي به رسميت مي شناسد و قاطعانه اظهار مي دارد كه بازي تأثیر اساسي در سلامت و رشد بچه ها ايفا مي كند. پس مربيان امور تربيتي ما مي توانند با بهره گيري از بازي و تمايل بچه ها به آن در امر آموزش و كسب مهارتهاي اساسي در ارزشهاي ديني و امورات تربيتي بهره لازم را ببرند.

كه در اين قسمت تصریح اي كوتاه به انواع بازيهايي كه مي تواند اهداف تربيتي را محقق سازد تصریح مي نمايم.

– بازيهاي بدني ß به مقصود سلامت جسمي براي انجام هرچه بهتر وظايف ديني- تربيتي

– بازيهاي اكتسابي

– بازيهاي تقليدي- به مقصود آشنايي بچه ها با بعضي از وظايف ديني در قالب بازي تقليدي

– بازيهاي تخيلي

– بازي هاي با قاعده

– بازي هاي ذوقي و…

– نقاشي

دیدگاهتان را بنویسید

0:00